Založiť novú webovú stránku alebo e-shopChcem nový web

 

 
FIUME : RIJEKA - PORTO BAROSS   
Po Gáborovi Barossovi bol pomenovaný prístav v Chorvátskej Rijeke.
 
Po obnovení maďarskej vlády v Rijeke (1822), kedy bola znovuzvolená Rijeka Gubernium pod korunou sv. Štefana (po Napoleonových ťažkostiach), maďarská vláda prejavila veľký záujem na tom, aby sa Rijeka stala hlavným prístavom na vývoz maďarských poľnohospodárskych výrobkov. Toto sa stalo spolu s rastom maďarskej opozície voči vláde Habsburgu a hospodárska sila bola spôsobom oslobodenia maďarských revolucionárov. V roku 1845 prišiel do Rijeky Lajos Kossuth, vodca maďarskej opozície (a vodca revolúcie 1848/49). Jeho hlavným záujmom bolo preskúmať možnosti vybudovať najkratšiu železnicu medzi prístavom Rijeka a maďarskými obilninami. Zároveň sa diskutovalo, čo treba urobiť na zlepšenie kapacít prístavu - obnoviť prístav Fiumara alebo urobiť úplne nový prístup pri budovaní prístavu na otvorenom mori v prednej časti mesta. Podľa plánov francúzskeho inžiniera Hillariona Pasquala, ktorý bol autorom nového projektu prístavu v Marseille, v 40. rokoch 20. storočia začala budova nového prístavu v Rijeke. Prvé kroky sa uskutočnili v zóne Piazza Szapary (dnes je otvorený trh Rijeka a divadlo). Tam boli vytvorené prvé priehrady a postupne sa rozširovali do móla, ktoré boli začiatkom nového prístavu v Rijeke. Bol to úplne nový prístup a Rijeka bol spolu s Marseille a Terst jediným prístavom, kde bola aplikovaná táto nová technológia prístavby.
 
Maďarská revolúcia a vojna proti Habsburgom (1848-1849) zastavili plány na vybudovanie železnice medzi Rijekou a Budapešťou. Táto železnica sa nakoniec otvorila oveľa neskôr v roku 1873. Medzitým Rijeka stratila veľa dopravy, ktorá bola odklonená do prístavu Terst. Napriek tomu maďarská vláda vynaložila veľké úsilie na zlepšenie strateného času a urobila z Rijeky hlavný prístav pre celú východnú časť rakúsko-uhorskej monarchie. Archívne dokumenty nám umožňujú sledovať narastajúcu premávku prístavu Rijeka na konci 19. storočia. Mnohé dôležité spoločnosti mali svoje sídlo (ako napríklad námorná spoločnosť Ungaro-Croata). Rijeka sa stala hlavným prístavom pre emigrantov do nového sveta - Ameriky. Väčšina ľudí, ktorí opustili Rakúsko-Uhorsko na konci 19. a začiatku 20. storočia do Ameriky, prešli cez prístav Rijeka. Hotel Emigrant bol postavený v blízkosti prístavu za účelom prijatia všetkých týchto konkrétnych cestujúcich. Britská spoločnosť Cunard Line mala svoje lode plaviace sa priamo z Rijeky do New Yorku dvakrát mesačne.
 
 
 
Pamätná doska Gabriela Barossa v Rijeke
 
 
 
 
 
 

TOPlist
ZDROJ : Dr. Juraj P á l k a  ,Slovenská filatélia.sk Literatúra: 1. Hencz, L.: A posta, távíró, távbeszélő története, Budapest 1931. 2. Henney, V.: A Magyar posta története, Budapest 1926. 3. Kolektív autorov: PRUŽINA 1272 – 1997, história a súčasnosť, Považská Bystrica 1997. 4. Kolektív autorov: Slovenský biografický slovník (od r. 833-1990), I. zväzok A-D, Matica slovenská, Martin 1986. 5. A PALLAS NAGY LEXIKONA / II. kötet, Budapest 1893 .www.keptar.oszk.hu ,www.ilava.sk, ,www.europena.com,Čiernobiely svet - Akad. arch. Marián Strieženec 2010 ,110 rokov trenčianskeho futbalu 2015,www.belusa.sk,www.ronen.sk,travel.com, youtube.com ,Miroslav Toman 2014